علت نفس نفس زدن سگ: دلایل شایع و نحوه تشخیص آنها!

نویسنده: زهرا نورسته

نفس نفس زدن سگ، صدایی آشناست که اغلب هنگام بازی، پس از پیاده‌روی یا هنگام هیجان‌زدگی ناشی از شنیدن صدای صاحبانشان، به گوش می‌رسد. اما گاهی اوقات، این نفس نفس زدن می‌تواند نشانه‌ای از اتفاقی فراتر از هیجان‌های معمولی باشد!

در این مقاله رادار پت درباره علت نفس نفس زدن سگ و دلایل طبیعی و غیرطبیعی آن به صحبت می‌نشینیم. همچنین به شما ابزارهایی معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها تشخیص دهید چه زمانی نفس نفس زدن یک واکنش طبیعی است؟ و چه زمانی ممکن است نشان‌دهنده مشکلی جدی‌تر باشد؟ 

از گرمازدگی ناشی از بازی‌های پرشور تا بیماری‌های قلبی پنهان! با هم بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توانیم علت نفس نفس زدن سگ خود را یافته و به نیازهای او به بهترین نحو پاسخ دهیم.

علت نفس نفس زدن طبیعی سگ

علت نفس نفس زدن سگ در شرایط طبیعی: فراتر از بازی و هیجان

تصور نفس نفس زدن سگ‌ها اغلب با تصویری از یک حیوان پشمالو که پس از بازی پرشوری زبانش آویزان است، همراه می‌شود. اما آیا می‌دانستید که نفس نفس زدن، بخشی ضروری از سیستم خنک‌کننده طبیعی سگ‌ها و همچنین، گاه نشان‌دهنده احساسات شدید آن‌ها است؟ در این بخش، به علت نفس نفس زدن سگ در زمان‌های طبیعی و معمول پرداخته و آن‌ها را از هم تفکیک می‌کنیم.

1. خنک کننده طبیعی بدن

برخلاف انسان‌ها، سگ‌ها نمی‌توانند به طور مؤثر از طریق تعریق، دمای بدن خود را کاهش دهند. آن‌ها تعداد غدد عروقی محدودی دارند و عمدتاً از طریق پاهای خود و با نفس نفس زدن خنک می‌شوند. به همین دلیل، سگ‌ها، نفس نفس زدن را به عنوان راهبرد خنک‌کننده خود به کار می‌گیرند. این کار به تبخیر رطوبت از طریق زبان و حفره دهانی سگ‌ها کمک کرده و در نتیجه دمای بدنشان را تنظیم می‌کند. هنگام گرمای هوا، ورزش یا بازی شدید، این مکانیسم خنک‌کننده به سرعت فعال شده و علت نفس نفس زدن سگ در این شرایط است.

2. بروز هیجان و احساسات شدید

دیگر علت نفس نفس زدن سگ در شرایط طبیعی، بروز هیجان و احساسات شدید در وجود آن‌هاست. این حیوانات دوست‌داشتنی زمانی که به وجد آمده و لحظات هیجان‌انگیز زندگیشان را تجربه می‌کنند، نفس نفس می‌زنند. این لحظات می‌تواند شامل زمان‌هایی شود که صاحبشان را می‌بینند، اسباب‌بازی موردعلاقه‌شان را پیدا می‌کنند، غذای موردعلاقه خود را دریافت می‌کنند و … . 

3. انجام ورزش و فعالیت بدنی 

شاید علت نفس نفس زدن سگ شما به ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی مختلف مربوط باشد. زیرا سگ‌ها معمولا پس از یک پیاده‌روی طولانی یا بازی پرشور، برای تأمین اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌هایشان، بیشتر نفس می‌کشند. به همین دلیل، نفس نفس زدن در حین یا بعد از فعالیت بدنی، کاملا طبیعی تلقی می‌شود. با گذشت زمان و آرام شدن سگ، تنفس او نیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

با درک این دلایل طبیعی نفس نفس زدن سگ خود می‌توانید برای آگاهی از احساسات و وضعیت بدنی او استفاده کنید.

علت نفس نفس زدن غیرطبیعی سگ

علت نفس نفس زدن سگ در شرایط غیرطبیعی: آژیرهای هشداردهنده سلامتی

درحالی‌که علت نفس نفس زدن سگ اغلب مربوط به شادی و هیجان اوست؛ اما گاهی اوقات می‌تواند آژیر هشداردهنده  سلامتی نیز باشد. آژیری که از بروز مشکل در بدن حیوان اطلاع داده و می‌گوید باید به علائم جانبی اهمیت داده و سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. 

در این بخش، برخی از دلایل غیر طبیعی نفس نفس زدن سگ را بیان می‌کنیم:

1. بیماری های تنفسی علت نفس نفس زدن سگ

نفس نفس زدن مداوم و همراه با خس‌خس سینه، سرفه یا ترشحات بینی اغلب نشان‌دهنده وجود مشکلی در دستگاه تنفسی سگ است. بیماری‌های مانند آسم، ذات‌الریه یا برونشیت می‌توانند عامل این تنفس سریع و با صدا باشند. بی‌حالی، کاهش اشتها و تب در کنار نفس نفس زدن، علائمی هشداردهنده هستند که نباید نادیده گرفته شوند.

2. بیماری های قلبی در سگ 

گاهی علت نفس نفس زدن سگ به بیماری‌های قلبی باز می‌گردد. زیرا نارسایی قلبی یکی از دلایل شایع نفس نفس زدن غیرطبیعی در سگ‌های مسن‌تر است. با ضعیف شدن عضله قلب، تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن می‌تواند برای سگ دشوار شده و منجر به نفس نفس زدن مداوم و حتی در حالت استراحت شود. سرفه‌های خشک، بی‌حالی و تورم شکم از دیگر علائم مرتبط با بیماری‌های قلبی است که نیازمند مراجعه فوری به دامپزشک هستند.

3. انواع عفونت ها در سگ

عفونت‌های ریه، قلب یا سایر اندام‌ها نیز می‌توانند علت نفس نفس زدن سگ باشند. این مشکل معمولا با علائمی مانند تب، کاهش اشتها، بی‌حالی یا سرفه همراه است. که در این صورت باید حیوان را نزد دامپزشک برده و او را معاینه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص زودهنگام عفونت و درمان مناسب آن، نقش کلیدی در حفظ سلامت سگ ایفا می‌کند.

4. بروز آلرژی علت نفس نفس زدن سگ

برخی سگ‌ها نسبت به مواد آلرژی‌زا مانند گرده، کک و مک یا مواد شیمیایی موجود در محیط واکنش نشان می‌دهند. این اتفاق می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شده و علت نفس نفس زدن سگ باشد. علاوه بر نفس نفس زدن، خارش، عطسه، ریزش مو و قرمزی چشم نیز از علائم هشداردهنده آلرژی در سگ‌ها هستند. شناسایی عامل آلرژی‌زا و انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی مناسب توسط دامپزشک، برای رفع مشکلات تنفسی ناشی از آلرژی ضروری است.

5. سوء تغذیه علت نفس نفس زدن سگ

کمبود مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی سگ، می‌تواند باعث ضعف عضلات تنفسی شده و علت نفس نفس زدن سگ در حالت استراحت باشد. همچنین، چاقی مفرط نیز می‌تواند فشار مضاعفی به سیستم تنفسی وارد کرده و به نفس نفس زدن غیرطبیعی بیانجامد. مشورت با دامپزشک برای تنظیم یک رژیم غذایی سالم و متناسب با نیازهای سگ، می‌تواند در رفع این مشکل موثر باشد.

6. اضطراب و استرس سگ

یکی دیگر از دلایل نفس نفس زدن غیرطبیعی سگ‌ها، اضطرات و استرس است. در واقع زمانی که حیوانات دوست‌داشتنی در محیط پرتنش قرار می‌گیرند، دچار اضطراب شده و شروع به نفس نفس زدن می‌کنند. بنابراین بهتر است سگ را در محیط‌های جدید تنها نگذاشته و یا آن‌ها را در فضاهایی با صداهای بلند قرار ندهید. 

7. گرمازدگی در روزهای گرم سال

دیگر علت نفس نفس زدن سگ را می‌توان به گرمازدگی مرتبط دانست. نفس نفس زدن شدید، بی‌قراری و افزایش دمای بدن از نشانه‌های هشداردهنده گرمازدگی هستند. شما باید بدانید که در روزهای گرم، سگ‌ها به شدت در معرض گرمازدگی قرار داشته و نباید آن‌ها را در هوای بسیار گرم بیرون ببرید. 

به یاد داشته باشید، نفس نفس زدن غیر طبیعی معمولا با شدت و فرکانس بالا و همراه با تنفس با دهان باز و بیرون زدگی زبان است. همچنین ممکن است در حالت استراحت نیز رخ داده و با علائم جانبی مانند سرفه، بی‌حالی یا تب همراه باشد. بنابراین نباید این اتفاقات را نادیده گرفته و برای تشخیص علت بیماری سگ و شروع درمان مناسب فورا به دامپزشک مراجعه نمود.

علائم و علت نفس نفس زدن سگ

نشانه های مهم درباره علت نفس نفس زدن سگ ها

توجه به الگوهای تنفسی و نشانه‌های همراه با آن، کلید تشخیص طبیعی بودن یا غیرطبیعی بودن علت نفس نفس زدن سگ ها است. در ادامه برخی از این نشانه‌های مهم را بیان می‌کنیم:

  • نفس نفس زدن بیش از حد پس از فعالیت نرمال یا در زمان استراحت
  • نفس نفس زدن همراه با صدای خس خس یا سختی در تنفس
  • تغییر در رنگ لثه‌ها، مانند رنگ پریدگی یا آبی شدن
  • بروز علائمی مانند کاهش اشتها، بی‌قراری، بی‌حالی، سرفه
  • افزایش شدت و فرکانس نفس نفس زدن نسبت به حالت معمول

پیشگیری و مراقبت از علت نفس نفس سگ به طور غیرطبیعی

برای جلوگیری از مشکلات ناشی از نفس نفس زدن غیرطبیعی در سگ‌ها، مهم است که:

  • محیط خنک و راحتی برای سگ خود فراهم کنید، به خصوص در روزهای گرم.
  • به سگ خود آب کافی بدهید.
  • از فعالیت بیش از حد در هوای گرم خودداری کنید.
  • به هر نشانه‌ای از بیماری یا اضطراب توجه کرده و در صورت لزوم با دامپزشک مشورت کنید.

در پایان باید بدانید علت نفس نفس زدن سگ می‌تواند کاملا طبیعی بوده و جزئی از رفتار سگ شما باشد. اما به هر حال باید به نشانه‌ها و علائم همراه با این رفتار توجه ویژه‌ای داشته باشید. زیرا با اقدام به موقع می‌توانید به حفظ سلامت و خوشبختی آن‌ها کمک کنید.

پیشگیری و درمان نفس نفس زدن غیرطبیعی

سخن پایانی

با درک علت نفس نفس زدن سگ می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از سلامت سگ خود به خوبی مراقبت می‌کنید. تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، واکنش سریع و درستی انجام دهید. به یاد داشته باشید، ارتباط با دامپزشک و معاینات دوره‌ای، کلید تشخیص و درمان زودهنگام هرگونه عارضه در سگ‌ها و تضمین سلامت آن‌هاست.

در پایان باید بگوییم با استفاده از شناسنامه هوشمند رادار می‌توانید تمام اطلاعات هویتی و سابقه پزشکی سگ خود را به صورت آنلاین ذخیره کنید. تا هنگام مراجعه به دامپزشک، تمام اطلاعات بدون کم و کاست در اختیار وی قرار بگیرد. با این کار دامپزشک می‌تواند درمان درست و مناسبی را برای دوست چهارپای شما به کار ببرد. 

سوالات متداول:

۱. چگونه متوجه شوم که نفس نفس زدن سگم طبیعی است یا نه؟

تنفس طبیعی سگ‌ها باید آرام و منظم باشد، با حداکثر ۳۰ نفس در دقیقه در حالت استراحت. اگر سگ شما در هوای گرم، پس از بازی یا زمانی که هیجان‌زده شده است، نفس نفس می‌زند، به احتمال زیاد طبیعی است. با این حال، اگر در حالت استراحت یا بدون علت مشخص با شدت و فرکانس بالا نفس نفس می‌زند. همراه با علائم دیگری مانند سرفه، بی‌حالی یا تب، ممکن است نشان‌دهنده مشکلی جدی‌تر باشد و در این صورت مشاوره با دامپزشک ضروری است.

۲. چطور می‌توانم مانع از نفس نفس زدن سگم شوم؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. برای کاهش بروز نفس نفس زدن غیرطبیعی، نکات زیر را به خاطر بسپارید:
از قرار دادن سگ خود در معرض هوای گرم یا شرجی خودداری کنید.
اگر سگ شما ورزش می‌کند، به او اجازه دهید که در فواصل زمانی کوتاه استراحت کند.
اگر سگ شما اضافه وزن دارد، با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، وزن او را کاهش دهید.
از قرار دادن سگ خود در معرض مواد آلرژی زا خودداری کنید.
بهبود شرایط محیطی و کاهش عوامل استرس‌زا در زندگی سگ نیز می‌تواند موثر باشد.

۳. علت نفس نفس زدن سگ در حالت استراحت چیست؟

نفس نفس زدن در حالت استراحت، نشانه هشداردهنده‌ای است که نباید نادیده گرفته شود. در چنین مواردی، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. اطلاعاتی مانند شدت و مدت نفس نفس زدن، علائم دیگر و هر عامل احتمالی مانند گرمازدگی یا فعالیت بدنی اخیر را به او ارائه دهید. تشخیص زودهنگام و شروع درمان مناسب می‌تواند کمک زیادی به سگ شما بکند.

۴. آیا داروهایی برای درمان نفس نفس زدن سگ وجود دارد؟

درمان نفس نفس زدن سگ پس از معاینه دقیق و انجام آزمایش‌های لازم مشخص می‌شود. با این حال درمان حیوان بستگی به علت بروز عارضه داشته و مصرف خودسرانه هر دارویی برای سگ بدون تجویز دامپزشک به شدت خطرناک است

۵. آیا نژاد خاصی از سگ‌ها بیشتر مستعد نفس نفس زدن هستند؟

بله، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی مانند پوزه کوتاه یا اضافه وزن، برخی نژادهای سگ بیشتر از سایر نژادها در معرض ابتلا به مشکلات تنفسی هستند. مانند بولداگ فرانسوی، پاب‌ساز، پگ و چاوچاو. آگاهی از این عوامل می‌تواند به مراقبت و پیشگیری از عارضه‌های تنفسی در این نژادها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

800/0