سگ بولداگ؛ از شخصیت تا نکات نگهداری از آن!

نویسنده: زهرا نورسته

سگ بولداگ با شخصیت مهربان و توانایی بالا در برقراری ارتباط با انسان‌ها، از محبوبیت و معروفیت زیادی برخوردار است. سگ‌های این نژاد در کنار خلق و خوی مهربان و خونگرمی که دارند، به قدرت بدنی بالا و شجاعت زیاد هم شناخته می‌شوند. ما در این مقاله رادار پت به طور کامل درباره شخصیت، ویژگی‌های ظاهری و بیماری‌های شایع در سگ بولداگ صحبت می‌کنیم.

تاریخچه سگ بولداگ

تاریخچه سگ بولداگ

تاریخچه سگ بولداگ به قرن 16 میلادی برمی‌گردد. زمانی که نژاد بولداگ در کشور انگلیس برای همراهی خانواده‌ها و شرکت در مسابقات طعمه گاو محبوب شد. در این مسابقات سگ های بولداگ آموزش دیده را برای جنگ با گاوهای نر به میدان می‌آوردند. تا به واسطه پوزه و فک قوی، پوزه و بینی گاو را گرفته و تعادل او را برهم بزنند. به این ترتیب گاو نر از میدان مسابقه خارج شده و از پای در می‌آمد. شجاعت بالا و روحیه نترس این نژاد در کنار قدرت بدنی زیاد از دلایل حضور آن‌ها در این مسابقات وحشیانه بود. طوری که اگر در حالت حمله قرار گیرند، هیچ کس نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

در گذر زمان، وحشیانه بودن مسابقات طعمه گاو سبب شد قانونی تحت عنوان جلوگیری از ظلم به حیوانات در سال 1835 تصویب شود. بر این اساس استفاده از سگ بولداگ در مبارزات حیوانات ممنوع شد. در نتیجه شاهد افت محبوبیت این نژاد و قدم گذاشتن در مسیر انقراض آن‌ها بودیم. اما خوشبختانه با تلاش‌های حامیان حیوانات و همچنین به سبب ویژگی‌های رفتاری بولداگ‌ها این اتفاق رخ نداد.

انواع سگ بولداگ

انواع نژادهای سگ بولداگ و خصوصیات آنها

سگ بولداگ (Bulldog) معمولا با عضلات سنگین و پر چین و چروک در قسمت پوزه شناخته می‌شود. ضمن این که پوزه کوتاه و پخ آن هم جلب توجه می‌کند. این سگ همانطور که گفتیم از انگلیس به تمام جهان معرفی شد. اما با گذشت زمان، نژادهای مختلفی از آن روی کار آمد که در ادامه آن‌ها را یک به یک معرفی می‌کنیم:

1. سگ بولداگ انگلیسی

برتیش بولداگ از محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم سراسر دنیا برخوردار است. این سگ‌ها شخصیتی آرام، با اعتماد بنفس، دوستانه، خونگرم و شجاع دارند که آن‌ها را برای زندگی آپارتمانی مناسب می‌کند. به طور کلی سگ بولداگ انگلیسی دارای:

  • قد کوتاه و بدنی عضلانی، جمجمه پهن، پوزه کوتاه و دارای گره در قسمت بالایی
  • چین‌های ضخیم در پوست ابرو، لب‌های آویزان و دندان‌های نیشی شکل
  • پوشش خز کوتاه و براق در رنگ‌های قرمز، سفید، آهویی، مشکی و یا ترکیبی از این‌ها
  • نحوه راه رفتن اردک‌وار و آرام
  • قد در حدود 31 تا 40 سانتی‌متر
  • وزن نر حدود 24 تا 25 کیلوگرم و ماده حدود 22 تا 23 کیلوگرم
  • مناسب زندگی آپارتمانی در شهر و روستا
  • طول عمر در حدود 8 سال
  • نیازمند رژیم غذایی مناسب و پیاده‌روی روزانه برای حفظ سلامت

2. سگ بولداگ آمریکایی

سگ بولداگ آمریکایی یکی از محبوب‌ترین نژادها در ایالات متحده است و جزئی از فرهنگ این کشور محسوب می‌شود. این مسئله را در فیلم‌ها و انیمیشن‌های آمریکایی بارها مشاهده کردیم. ویژگی‌های امریکن بولداگ عبارتند از:

  • دارای دو گونه اسکات و جانسون
  • نشات گرفته از برتیش بولداگ و اصلاح ژنتیکی شده
  • ظاهری خشن و جثه‌ای بزرگ‌تر از ساید بولداگ‌ها
  • قد نرها حدود 50 تا 70 سانتی‌متر و ماده‌ها بین 52 تا 65 سانتی‌متر
  • وزن بولداگ نر حدود 32 تا 54 کیلوگرم و ماده آن حدود 27 تا 45 کیلوگرم
  • طول عمر مفید تا 16 سال

3. سگ بولداگ فرانسوی

بولداگ‌های کوچک (مینیاتوری) در دوره انقلاب صنعتی اروپا، همراه با تجار انگلیسی که به فرانسه مهاجرت کردند، به این کشور آورده شدند. پس از آن، فرنچ بولداگ ها در اثر ترکیب و آمیزش بولداگ‌های مینیاتوری با سگ‌های فرانسوی به وجود آمدند. به همین دلیل ریشه این سگ‌ها نیز به انگلیس بازمی‌گردد.

ویژگی‌های سگ بولداگ فرانسوی عبارتند از:

  • جثه‌ای کوچک‌تر از نژاد‌های معمولی
  • دارای گوش‌های مثلثی و رو به بالا
  • تناسب اندام بهتر نسبت به سایر بولداگ‌ها
  • قد در حدود 30 سانتی‌متر
  • وزن نرها بین 9 تا 10 کیلوگرم و ماده‌ها بین 10 تا 13 کیلوگرم
  • طول عمر نژاد فرانسوی بین 10 تا 12 سال

4. سگ بولداگ اسپانیایی

سگ بولداگ اسپانیایی را اغلب با چهره سیاه‌رنگ و کمی ترسناک آن می‌شناسند. این نژاد رفتاری مهربان، مطیع، فداکار و البته شجاع دارند. آن‌ها زیاد پارس نمی‌کنند و با کودکان به خوبی کنار می‌آیند. بولداگ‌های اسپانیایی را با نام‌های دانمارک بزرگ، آلانو اسپانول و آلانو اسپانیاییو نیز می‌شوند. در ادامه خصوصیات ظاهری این نژاد را بیان می‌کنیم:

  • پوزه کوتاه، گوش دراز، جمجمه بزرگ، بینی پهن و پوست چروکیده
  • قد نرها در حدود 58 تا 63 سانتی‌متر و ماده‌ها بین 55 تا 60 سانتی‌متر
  • وزن در بازه 34 تا 40 کیلوگرم
  • دارای خزهای کوتاه حنایی، قهوه‌ای، سیاه و یا ترکیبی از این سه رنگ
  • طول عمر بین 11 تا 14 سال بسته به نحوه مراقبت و رسیدگی به سگ

5. سگ بولداگ برزیلی

ماستیف برزیلی به قدرت بدنی بالا و مقاومت زیادش شهره است. این سگ‌های برزیلی معمولا توانایی فوق‌العاده‌ای در ردیابی داشته و روحیه‌ای تهاجمی و جنگ‌جویانه دارند. به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک حیوان خانگی معرفی کرد و حتی نگهداریشان در اغلب کشورهای جهان ممنوع است.

ویژگی‌های بارز سگ بولداگ برزیلی عبارتند از:

  • جثه‌ای بزرگ‌تر و قوی‌تر از سایز بولداگ‌ها
  • وزن نرها بیش از 50 کیلوگرم و ماده‌ها نیز بیش از 40 کیلوگرم
  • قد جنس نر بین 65 تا 75 سانتی‌متر و ماده‌ها حدود 60 تا 70 سانتی‌متر
  • دارای خزهای کوتاه اغلب به رنگ سیاه، حنایی و قهوه‌ای با ترکیب دیگر رنگ‌ها
  • طول عمر بین 9 تا 11 سال
نژاد بولداگ

بررسی خصوصیات رفتاری سگ بولداگ

سگ بولداگ بر خلاف ظاهر ترسناکش، باطنی بسیار آرام و مهربان دارد. این سگ‌ها به خوبی با انسان و به ویژه کودکان ارتباط برقرار کرده و صلح‌طلب و اجتماعی هستند. بولداگ‌های امروزی بر خلاف اجداد خود با وحشی‌گری و تندخویی میانه خوبی ندارند. آن‌ها بسیار آرام و در عین حال روحیه‌ای نترس و شجاع دارند. به همین دلیل یکی از انتخاب‌های عالی برای زندگی آپارتمان‌نشینی بوده و همراه خوبی برای خانواده‌ها می‌باشند.

1. روحیه لجباز اما مهربان

سگ Bulldog در کنار تمام مهربانی‌هایش، کمی لجباز و یک‌دنده است. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها برای افراد تازه‌کار که آشنایی کمی با این نژاد دارند، مشکل است. زیرا ممکن است در پروسه آموزش به نتیجه مطلوب دست نیافته و نتوانند به خوبی او را تربیت کنند. بهتر است پیش از قبول سرپرستی یک بولداگ لجباز، درباره آن‌ها اطلاعات کسب کرده و با نحوه آموزش و نگهداریشان آشنا شوید.

2. بسیار اجتماعی اما توانمند در تحمل تنهایی

دومین خصوصیت رفتار سگ بولداگ توانایی بالا در برقرار ارتباط با انسان‌ها و به خصوص کودکان است. این سگ‌ها از ارتباط با صاحبانشان بسیار لذت برده و معمولا در بازی‌های گروهی مشارکت خوبی دارند. جالب است بدانید آن‌ها می‌توانند مدتی را نیز تنها مانده و درگیر مشکلات اضطراب جدایی و رفتارهای مخرب نشوند. البته به شرط آن که به خوبی آموزش دیده و برای تنها ماندن، تربیت شوند.

3. سازگار با غریبه ها و دیگر حیوانات

سگ‌های نژاد بولداگ معمولا رفتاری خوب در مقابل غریبه‌ها و دیگر حیوانات از خود نشان می‌دهند. البته این رفتار خوب و مهربانانه آن‌ها کاملا دوطرفه بوده و بستگی به رفتار طرف مقابلشان نیز دارد. به عبارت دیگر، بولداگ‌ها تا زمانی که مورد اذیت و آزار قرار نگیرند، رفتار نامناسبی از خود بروز نمی‌دهند. اما در صورت مواجه با رفتار تهدیدآمیز از سوی دیگران، روحیه شجاعشان به کمک آمده و از خود به خوبی دفاع می‌کنند.

4. سطح انرژی و میزان فعالیت

سگ بولداگ به واسطه آناتومی بدن و شخصیت آرامی که دارد، اغلب در حالت استراحت بوده و چندان تحرکی نشان نمی‌دهد. در واقع Bulldog را می‌توان در گروه سگ‌های تنبل و کم‌تحرک قرار داد. ضمن این که پوزه کوتاهشان باعث آسیب زودهنگام در دستگاه تنفسی شده و مانع از تحرک بیشترشان می‌شود. آن‌ها در مواجه با تغییرات دمایی و شدت فعالیت دچار مشکل می‌شوند.

با توجه به این موارد باید بدانید که پیاده‌روی روزانه در حدود 15 تا 40 دقیقه برای داشتن یک بولداگ سالم ضروری است. زیرا مانع از افزایش وزن زیاد حیوان شده و از مشکلات آتی پیشگیری می‌کند.

5. سازگار با زندگی آپارتمانی

رفتار آرام، مهربان، کمی تنبل و عدم پارس کردن و گاز گرفتن در سگ بولداگ، آن را به انتخابی ایده‌آل برای زندگی آپارتمان‌نشینی تبدیل می‌کند. آن‌ها می‌توانند به خوبی در محیط خانه زندگی کرده و با شرایط موجود خود را وفق دهند. بر این اساس باید بدانید که هرگز نباید بولداگ‌ها را مدت طولانی در فضای بیرونی خانه رها کرد. این اتفاق بر روحیه آن‌ها تاثیر منفی داشته و باعث بروز رفتارهای مخرب می‌شود.

نگهداری از بولداگ

نکات مهم در نگهداری از سگ بولداگ

نگهداری از یک سگ بولداگ در بهترین وضعیت، نیازمند شناخت صحیح نیازهای آن‌ها و داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه زندگیشان است. در ادامه نیازهای این حیوان دوست‌داشتنی و مهربان را به طور کامل بیان می‌کنیم:

1. تغذیه سالم و متناسب با سبک زندگی بولداگ

سگ نژاد بولداگ به سبب تنبلی ذاتی که دارد، سوخت و ساز (متابولیسم) بدنی پایینی دارد. بنابراین در تغذیه این حیوان باید دقت زیادی داشت. تا از بیماری‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی نظیر فشار به ستون فقرات و ستون مهره‌ها جلوگیری شود. بدیهی است میزان غذای لازم برای یک توله بولداگ نسبت به یک سگ بالغ کاملا متفاوت است. به عبارت دیگر برای پرورش توله‌ها باید به رشد حیوان و تحرک بیشتر او توجه داشته باشید.

تغذیه نامناسب در این نژاد می‌تواند مشکلات دیگری همچون بیماری‌های گوارشی، قلبی، اختلالات هورمونی، پوستی و … را ایجاد کند. کارشناسان، بهترین غذا برای سگ بولداگ را غذاهای خشک می‌دانند. آن‌ها معتقدند غذاهای خام احتمال بروز مشکلات پوستی و گوارشی در این نژاد را بیشتر می‌کند. پیشنهاد ما تهیه یک غذای خشک با برندی معتبر است تا تمام نیازهای غذایی در آن بالانس شده باشد. اگر سگ Bulldog شما از آلرژی یا بیماری‌های ژنتیکی رنج می‌برد، باید در انتخاب غذای او دقت بیشتری داشته باشید. تا از مصرف غذاهای اشتباه و آسیب‌زننده به حیوان پرهیز شود. به طور مثال برخی بولداگ‌ها مستعد سنگ کلیه هستند. این سگ‌ها نباید پروتئین بیش از اندازه دریافت کنند تا از مسمومیت‌های بعدی در امان بمانند.

2. برنامه ورزشی روزانه برای کنترل فعالیت بدنی

نژاد بولداگ به آرامی و کم تحرک بودن شهرت دارد. سطح انرژی این سگ‌ها نسبتا پایین بوده و از این رو مستعد چاقی و مشکلات ناشی از آن هستند. بنابراین برای نگهداری صحیح از یک سگ بولداگ، در کنار تغذیه مناسب باید روتین ورزشی منظمی هم داشته باشید. این ورزش باید شامل 15تا 40 دقیقه پیاده‌روی در هوای معتدل باشد.

3. محیط زندگی مناسب

بولداگ‌ها، سگ خانواده بوده و نباید از آن‌ها برای نگهبانی استفاده نمود. زیرا به سبب پوزه کوتاه و سر بزرگشان، توانایی قرار گرفتن در هوای گرم و آفتابی را ندارند. حتی اگر حس می‌کنید خانه شما بیش از حد گرم است، حتما سیستم تهویه مناسب برای سگ بولداگ در نظر بگیرید. زیرا گرمازدگی از مشکلات رایج در این نژاد است. طوری که اگر بیش از 30 دقیقه در چنین شرایطی قرار گیرند، خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند.

سگ بولداگ نیاز زیادی به نوشیدن آب دارد. همچنین بهتر است یک استخر بازی کم‌عمق برای او در نظر بگیرید تا بتواند خود را خنک کند. البته باید بدانید که سر بزرگ آن‌ها مانع از شنا کردنشان می‌شود. پس هرگز آن‌ها را در استخرهای بزرگ و عمیق رها نکنید.

4. آراستگی منظم و دوره ای

نگهداری از سگ‌های نژاد بولداک نسبتا ساده و راحت است. تنها کافیست موارد زیر را به صورت دوره‌ای و مرتب انجام دهید:

  • برس کشیدن موها، یک‌بار در هفته
  • تمیز کردن روزانه چین و چروک‌های پوست با یک پارچه برای جلوگیری از عفونت پوستی
  • خشک کردن کامل پوست و چروک‌های آن بعد از هر بار شستشو
  • بررسی مداوم چروک‌ها برای اطمینان از نبود التهاب، زخم، انگل، چرک، عفونت و …
  • رسیدگی به بهداشت دهان، دندان و ناخن‌ها
  • تمیز کردن گوش‌ها از گرد و خاک و موم به کمک پارچه (هرگز چیزی درون گوشش فرو نکنید.)
بیماری های رایج سگ بولداگ

بررسی بیماری های رایج در سگ بولداگ

نگهداری صحیح و درست از سگ بولداگ نیازمند شناخت دقیق نیازها و بیماری‌های رایج در این نژاد است. بدیهی است هر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، بولداگ عزیزتان در شرایط بهتری زندگی خواهد کرد. در ادامه با بیماری‌های رایج در این نژاد آشنا می‎شویم:

  • مشکلات ناشی از اضافه وزن نظیر چاقی، آسیب مفاصل و …
  • مشکلات گوارشی مانند نفخ، درد معده، اسهال، یبوست و …
  • اختلالات هورمونی نظیر کم کاری تیروئید یا سندروم کوشینگ
  • بیماری‌های پوستی از جمله پوسته‌پوسته شدن، عفونت، زخم، التهاب، کک، کپک و …
  • مشکلات قلبی نظیر کرم قلب
  • بیماری‌های تنفسی و گرمازدگی
  • مشکلات چشمی مانند چشم گیلاسی

راه های پیشگیری از بیماری در سگ بولداگ

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در سگ بولداگ بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • انجام کامل واکسیناسیون سگ اعم از واکسن 12 هفتگی و دوزهای یادآور آن هر 1 تا 3 سال بسته به نظر دامپزشک
  • بررسی و چکاپ‌های دوره‌ای حیوان از لحاظ بیماری‌های پوستی و رفتارهای معمول او
  • تامین سیستم تهویه مناسب برای محل زندگی بولداگ و عدم قرار گرفتن آن در محیط‌های گرم و نامطبوع
  • مراجعه دوره‌ای به دامپزشک جهت اطمینان از سلامت حیوان
خرید سگ بولداگ

چند نکته مهم پیش از خرید سگ بولداگ

اگر قصد خرید سگ بولداگ و نگهداری از آن را دارید، بهتر است ابتدا نکات زیر را خوانده و سپس تصمیم خود را قطعی کنید:

  • آموزش و تربیت Bulldog نیازمند صبر و حوصله بسیار بالاست.
  • احتمال تجربه آبریزش بزاق این سگ‌ها به سبب فرم و شکل دهان، زیاد است.
  • نگهداری نژاد بولداگ متحمل هزینه‌های سنگین و نسبتا بالاست.
  • فرم و فیزیک بدنی این حیوان، آن را مستعد برخی بیماری‌ها می‌کند که در بالا ذکر کردیم.
  • زایمان سگ‌های بولداگ به دلیل بزرگی سر توله‌ها و آناتومی بدن حیوان، بسیار سخت است.
قیمت سگ بولداگ

سخن پایانی

سگ بولداگ، یکی از نژادهای محبوب سگ‌ها در سراسر جهان است. این حیوانات به هوش بالا، خونگرمی و مهربانی زیادشان شناخته می‌شوند. آن‌ها به خوبی با انسان‌ها و به خصوص بچه‌ها ارتباط برقرار می‌گیرند و روحیه‌ای صلح‌جو و در عین حال شجاع دارند.

سگ های بولداگ نسبتا تنبل بوده و انتخابی عالی برای زندگی در آپارتمان هستند. البته به شرط آن‌که بتوانید از پس هزینه‌های نگهداری از این نژاد برآیید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

800/0