سگ روتوایلر؛ دوست شما و دشمن سرسخت دشمنان شما!

نویسنده: زهرا نورسته

سگ روتوایلر، یک نگهبان بالقوه است که تمایل ذاتی در محافظت از خانواده، اشیاء و مکان زندگیش دارد. این سگ در عین مهربان بودن و داشتن رابطه خوب با خانواده خود، با غریبه‌های بسیار خشمگین و تهاجمی برخورد می‌کند. در واقع روت وایلرها دوست شما و دشمن هر آن که نمی‌شناسند، هستند.

اگر قصد نگهداری از سگ روتوایلر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رادار پت را بخوانید. ما در این مقاله به طور کامل درباره شخصیت این نژاد و نحوه نگهداری از آن صحبت می‌کنیم.

سگ نژاد روتوایلر

معرفی نژاد سگ روتوایلر

سگ روتوایلر (Rottweiler) از نژاد سگ‌های آلمانی است و خصوصیت بارز آن، توانایی بالا در نگهبانی و محافظت کردن است. آن‌ها به طور غریزی، نگهبان بوده و سال‌هاست کارشان نگهبانی، گاری کشی و سگ گارد بوده است. اما در طول زمان نیاز برای انجام این کارها کم شده و دیگر تقاضایی برایشان وجود ندارد. از این رو سگ‌های روتوایلر امروزی اغلب به عنوان سگ پلیس، جستجوگر، راه‌یاب و کمک‌کننده برای نابینایان و دیگر افراد ناتوان به کار گرفته می‌شوند.

سگ روتوایلر با خانواده خود به مهربانی رفتار می‌کند و با کودکان به راحتی دوست می‌شود. اما در مقابل افراد غریبه گارد داشته و رفتاری تهاجمی از خود نشان می‌دهد. در واقع این نژاد روت وایلر همواره آماده دفاع از صاحبش بوده و به او کاملا وفادار است. او همچنین زمان انجام وظیفه یا ترک خدمت را به خوبی تشخیص می‌دهد. با تمام این‌ها باید بدانید که نگهداری از سگ روتوایلر در عین جذاب بودن، بسیار هم سخت و دشوار است. طوری که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید. اگر قصد نگهداری از این نژاد را دارید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه نژاد Rottweiler

تاریخچه سگ روتوایلر

روت وایلرها، اصالتی بسیار قدیمی و کهن داشته و برخی معتقدند آن‌ها از دوران روم باستان می‌آیند. اما برخی دیگر بر این باورند که خاستگاه سگ روتوایلر به آلمان و شهر روتوایل بازمی‌گردد. این سگ در گذشته و تا پیش از شروع قرن 19 برای محافظت از گله احشام به کار گرفته می‌شد. اما در طول زمان و مشخص شدن خصوصیات رفتاری او، جایگاه سگ نگهبان را به دست آورد. آن‌ها معمولا نگهبان حمل کالا و به خصوص حمل گوشت بودند. طوری که عده‌ای لقب سگ قصاب را به این نژاد می‌دهند.

قدرت بدنی بالا و هوش زیاد روتی‌ها در دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم، مسئولیت نامه‌رسانی را برعهده‌شان گذاشت. علاوه بر آن نیز به عنوان سگ پلیس، امداد رسان و نگهبان به کار گرفته می‌شدند. در حال حاضر نیز این نژاد بهترین انتخاب برای نگهبانی و همراهی با افراد ناتوان یا نابینا و حتی پلیس شناخته می‌شود.

خصوصیات ظاهری سگ روتوایلر

بررسی خصوصیات ظاهری سگ روتوایلر

برای آشنایی با سگ روتوایلر بهتر است ابتدا با خصوصیات ظاهری این نژاد آشنا شویم. در ادامه به طور کامل این موارد را بیان می‌کنیم:

1. جثه و ظاهر روت وایلر

نژاد روت وایلر معمولا جثه‌ای متوسط و نسبتا بزرگ دارند. ظاهر آن‌ها در قسمت بالایی بدن با گردنی پهن و سری بزرگ همراه است. گوش‌هایشان نیز کوچک و نسبتا آویزان می‌باشد. آرواره‌ها و فک روتوایلر بسیار قوی بوده و حدود 42 دندان دارند. پنجه‌ها و عضلات آن نیز قوی بوده و پاهایی کشیده و قدرتمندتر از دست‌هایشان دارند. دم این نژاد هم کوتاه و افقی می‌باشد. به طور کلی ظاهر سگ روتی را می‌توان پرهیبت و قوی توصیف کرد.

2. قد و وزن نژاد روتوایلر

همان‌طور که گفتیم سگ روتوایلر جثه‌ای متوسط تا بزرگ دارد. از این رو در دسته سگ‌های سنگین و بزرگ قرار می‌گیرد. قد و وزن این نژاد بر اساس جنسیت‌ها کمی متفاوت است. روتی‌های نر بین 60 تا 70 سانتی‌متر قد و 50 تا 60 کیلوگرم وزن دارند. اما ماده‌های این نژاد بین 55 تا 65 سانتی‌متر قد و 35 تا 48 کیلوگرم وزشان می‌باشد.

3. پوشش مویی بدن

بدن سگ روتوایلر با دو لایه مویی پوشیده شده است. لایه زیرین با هدف حفظ سلامت حیوان در شرایط آب‌وهوایی مختلف تشکیل شده و ممکن است نسبت به دمای محیط زندگی، تراکم آن تغییر کند. در واقع در مناطق سردسیر، تراکم لایه مویی زیرین بیشتر از سگ‌هایی است که در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنند. این لایه معمولا در قسمت ران و گردن حیوان فشردگی بیشتری نسبت به دیگر بخش‌های بدن دارند. اما پوشش رویی بدن روت وایلر در تمام قسمت‌ها متراکم و فشرده است.

پوشش خز بدن روتی‌ها تنها به رنگ مشکی بوده و گاهی با خال‌های حنایی، قهوه‌ای سرخ و بلوطی دیده می‌شود. این پوشش کوتاه و متراکم، ظاهری براق و زیبا دارد که توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

4. طول عمر سگ روتوایلر

سگ روتوایلر برخلاف دیگر نژادهای سگ، معمولا طول عمر کوتاهی داشته و بین 8 تا 10 سال عمر می‌کند. البته می‌دانید که عمر سگ‌ها بسته به نحوه نگهداری، نوع تغذیه و شرایط جسمانی می‌تواند بیشتر از بازه معمولشان باشد.

5. روتوایلر پوزه دلقکی

روتوایلرها دارای یک نژاد اروپایی نیز هستند که به واسطه ظاهرشان با نام پوزه دلقکی یا مانکی فیس شناخته می‌شوند. این گروه، پوزه‌ای مکعبی شکل و کوتاه داشته و دست و پاهایشان هم کوتاه‌تر از روتی‌های عادی است. اغلب نیز در رنگ مشکی با خال‌های قهوه‌ای سرخ مشاهده می‌شوند.

شخصیت سگ روتوایلر

بررسی خصوصیات رفتاری نژاد روتوایلر

نژاد روتوایلر سال‌ها به عنوان یک سگ نگهبان در حمل کالا و مکان‌های مختلف، انسان را همراهی کردند. به همین دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری خاصی در آن‌ها شکل گرفته است که در ادامه بیان می‌کنیم:

1. روحیه شجاع و دلیر

شجاعت یکی از بارزترین خصلت‌های رفتاری در سگ روتوایلر است. آن‌ها در مقابل افراد غریبه و هر کسی که نشناسند، کاملا تهاجمی برخورد کرده و هر لحظه آماده دفاع از صاحب خود هستند. تهاجمی بودن این نژاد به حدی است که در برخی کشورها، دارندگان روتوایلرها باید تابلو هشداری جلوی در خانه‌شان نصب کنند. تا به همه هشدار دهد که در این خانه یک روت وایلر زندگی می‌کند.

2. رفتار دوستانه و مهربان با اعضای خانواده

سگ روتوایلر در کنار رفتار تهاجمی با غریبه‌ها، با اعضای خانواده خود بسیار مهربان و دوستانه رفتار می‌کند. او تمام توان خود را برای مراقبت از اعضای خانواده و حتی محل زندگیش می‌گذارد. آن‌ها هر چه زمان بیشتری را کنار خانواده بگذرانند، رفتاری اجتماعی‌تر و مناسب‌تر از خود بروز می‌دهند.

3. ارتباط با کودکان و سایر حیوانات خانگی

رفتار سگ‌های نژاد روتوایلر به شیوه تربیتی آن‌ها بستگی زیادی دارد. به عبارتی می‌توان این سگ‌های شجاع و قدرتمند را طوری تربیت کرد که ارتباط خوبی با کودکان و دیگر حیوانات داشته باشد. زیرا آن‌ها ذاتا مهربان و خونگرم هستند و از رابطه صمیمانه با نزدیکانشان لذت می‌برند. با این حال روتی‌ها گزینه مناسبی برای دوستی با کودکان نیستند. آن‌ها هر چقدر هم که خوب تربیت شوند، به سبب جثه بزرگشان بهتر است با کودکان تنها نمانند.

4. آموزش و تربیت سگ روتوایلر

سگ روتوایلر بسیار آموزش‌پذیر است و با صرف کمی زمان برای تربیتش، روحیه‌ای آرام و اجتماعی پیدا می‌کند. تربیت این نژاد کمک می‌کند تا شخصیت تهاجمی و خشنشان، آرام گرفته و برای حضور در کنار دیگران آمادگی یابند.

نژاد روت وایلر، حافظه‌ای قوی داشته و بسیار باهوش هستند. آن‌ها هرگز آموزش‌هایشان را فراموش نمی‌کنند و اگر یاد بگیرند چطور اجتماعی و مطیع باشند، همواره رفتار خوبی از خود بروز می‌دهند.

5. ورزش دوست و دارای سطح فعالیت بالا

یکی دیگر از خصوصیات رفتاری سگ روتوایلر، علاقمندی به ورزش در کنار انسان‌ها و سطح فعالیت و انرژی بالاست. آن‌ها دوست دارند همراه با صاحبشان به تفریح و پیاده‌روی روزانه بروند و به طور مرتب فعالیت ورزشی داشته باشند. توجه داشته باشید که این نژاد، استعداد چاقی بالایی داشته و اگر به فعالیت ورزشی آن توجه کافی نکنید، به سرعت دچار اضافه وزن می‎شوند.

6. عاشق بازی با اسباب بازیهای هوشی

نژاد روتوایلر از هوش بالایی برخوردار بوده و بازی کردن با اسباب‌بازی‌های هوشی را به شدت دوست دارد. این سگ‌ها از این که ذهنشان به چالش کشیده شود، لذت می‌برند و بازی‌های هوشی آن‌ها را به وجود می‌آورد.

از طرف دیگر آن‌ها به اسباب‌بازی‌های جویدنی نیز روی خوش نشان می‌دهند، زیرا عاشق جویدن هستند. در واقع اگر اسباب بازی مناسب جویدن را برایش نخرید، قطعا به سراغ وسایل خانه‌تان می‌رود.

نگهداری از روتوایلر

نحوه نگهداری از سگ روتوایلر

اگر قصد نگهداری از سگ روتوایلر را دارید، باید بدانید که نگهداری از این نژاد مانند دیگر سگ‌های نگهبان، از توان افراد تازه‌کار خارج است. اما اگر به قدر کافی در برخورد با سگ‌ها تجربه دارید، می‌توانید یک روتی جذاب و باهوش را در کنارتان داشته باشید.

در ادامه نحوه نگهداری صحیح از این نژاد را بیان می‌کنیم:

1. تغذیه نژاد روتوایلر

نژاد روتوایلر، سگ‌هایی با بدن عضلانی هستند که استعداد بالایی در چاقی و اضافه وزن دارند. به همین دلیل باید تغذیه آن‌ها اصولی و با توجه به سطح فعالیتشان صورت گیرد. غذای روتی‌ها نباید حجم زیادی از کالری را در بر گیرد. بلکه باید شامل پروتئین کافی و به اندازه باشد. البته اگر در مصرف پروتئین نیز زیاده‌روی کنید، استخوان‌های حیوان دچار ضعف و ناتوانی می‌شود.

به طور کلی توصیه می‌کنیم برای تنظیم صحیح غذای روزانه سگ روتوایلر حتما از دامپزشک کمک بگیرید. تا در اثر تغذیه نادرست با مشکلات گوارشی، قلبی و استخوانی در این نژاد روبرو نشوید. علاوه بر این اگر قصد تغییر رژیم غذایی آن‌ها را دارید، باید این کار را به آرامی انجام دهید. زیرا این نژاد مستعد آلرژی بوده و احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در استفاده از غذاهای جدید را دارد.

2. نیاز روزانه به ورزش

روتی‌ها از سطح انرژی بالایی برخورداند. از این رو باید به طور روزانه ورزش کرده و حتما به پیاده‌روی بروند. البته در نظر داشته باشید که آن‌ها دوست دارند در زمان پیاده‌روی و ورزش با صاحبشان همراه شوند. اما از بازی کردن و ورزش با دیگر حیوانات چندان لذت نمی‌برند.

3. نیازهای بهداشتی روتوایلر

دیگر مسئله‌ای که در نگهداری از سگ روتوایلر باید مدنظر قرار دهید، توجه به نیازهای بهداشتی این نژاد است. سگ‌های روت وایلر:

  • باید به صورت دوره‌ای استحمام کنند. فاصله این استحمام‌ها بهتر است هر چند هفته یک‌بار باشد.
  • باید پوستشان زود به زود تمیز شود. زیرا پوست بدن آن‌ها دارای چین بوده و احتمال تجمع باکتری و میکروب در این چین‌های پوستی زیاد است.
  • دو بار در هفته (در صورت امکان هر روزه) باید دندان‌هایشان مسواک شود تا از بیماری‌های دهان و دندان در امان بمانند.
  • باید گوش‌هایشان به صورت هفتگی چک شود تا اگر التهاب و عفونتی وجود دارد، سریعا درمان شوند. از این رو تمیز کردن هفتگی گوش‌ها ضرورت دارد.
  • باید به طور روزانه موهای بدنشان، شانه شود. زیرا سالی دو مرتبه، دچار ریزش موی فصلی شده و لازم است با شانه زدن روزانه، موهای مرده از بدن حیوان خارج شود.

4. شرایط آب و هوایی محیط زندگی

مورد دیگری که در نگهداری از سگ روتوایلر باید فراهم آورید، توجه به شرایط آب و هوایی محیط زندگی حیوان است. زیرا این سگ‌ها، پوشش مویی کوتاهی داشته و مناسب زندگی در مناطق بسیار سرد نیستند. اگر محل زندگی شما، آب و هوایی سرد دارد، بهتر است به فکر تهیه یک ژاکت یا کت مخصوص برای سگ خود باشید.

بیماری های سگ روتوایلر

بیماری های رایج در نژاد روتوایلر

اغلب حیواناتی که دستکاری ژنتیکی توسط انسان را تجربه نکردند و به واسطه شرایط طبیعی و در طول زمان، اصلاح ژنتیکی شدند، حیوانات سالمی هستند. آن‌ها عموما بیماری ژنتیکی خاصی نداشته و زندگی نسبتا سالمی خواهند داشت. سگ نژاد روتوایلر نیز در این گروه از حیوانات قرار داشته و بیماری ژنتیکی خاصی او را تهدید نمی‌کند. با این حال ممکن است در طول زندگی با مشکلات دیسپلازی استخوان آرنج و لگن مواجه شود. زیرا مفاصل و توده استخوانی نسبتا ضعیفی دارد. البته بیماری‌هایی مانند انواع سرطان، مشکلات چشمی، قلبی، چاقی و آلرژی هم از مواردی هستند که در این نژاد بیشتر دیده می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره سگ روتوایلر ، ویژگی‌های ظاهری و رفتاری او و همچنین نکات مهم در نگهداری از این نژاد صحبت کردیم. اگر تا انتهای مطلب با ما همراه بوده باشید، حتما متوجه شدید که نگهداری از روتی‌ها، کار چندان ساده‌ای نیست. بلکه نیازمند تجربه و دانش کافی درباره رفتار با سگ‌ها می‌باشد.

در پایان توصیه می‌کنیم پیش از خرید و قبول سرپرستی سگ نژاد روتوایلر حتما از سلامت کامل حیوان و برنامه واکسیناسیون او اطمینان یابید. ضمن این که در مدت نگهداری از این حیوان، به طور مرتب به دامپزشک مراجعه کرده و رژیم غذایی مناسبی برایش تهیه کنید. تا همواره در سلامت به زندگی خود ادامه دهد.

سوالات متداول

نگهداری از سگ روتوایلر، مناسب چه کسانی است؟

نگهداری از سگ روتوایلر نیازمند بهره‌مندی از یکسری امکانات است که این حیوان در شرایط مناسبی زندگی کند. این سگ‌ها باید فضای کافی برای فعالیت و گشت و گذار در اختیار داشته باشند. هزینه نگهداری از روتی‌ها نسبتا بالاست و برای تغذیه و مراقبت پزشکی آن‌های هزینه زیادی را صرف کنید. علاوه بر این، آن‌ها عاشق بازی با صاحبشان هستند. پس حتما باید وقت و حوصله کافی برای بازی کردن و ورزش با این نژاد را داشته باشید.

آیا سگ روتوایلر می‌تواند در آپارتمان زندگی کند؟

سگ روتوایلر در دسته سگ‌های بزرگ جثه قرار می‌گیرد. ضمن این که سطح فعالیت و انرژی بالایی هم دارد. به همین دلیل بهتر است در فضایی نسبتا بزرگ زندگی کند تا امکان جست و خیز کردن را داشته باشد. بنابراین اگر منزلی بزرگ در اختیار دارید، می‌توانید به سرپرستی روتی‌ها فکر کنید.

روتوایلر بهتر است یا ژرمن شپرد؟

برای به سرپرستی گرفتن سگ‌ها باید ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید تا در انتخاب دچار سردرگمی نشوید. هر دو این سگ‌ها از نژادهای کاری بوده و هوش بالایی دارند. اما سگ روتوایلر بیشتر برای نگهبانی و سگ گارد بودن مناسب است. در حالی که سگ ژرمن شپرد اغلب برای عملیات پلیسی و امداد و نجات آموزش می‌بیند. البته که نگهداری از هر دو این نژادها، چالش‌های مختلفی را به همراه داشته و سگ‌های پرهزینه‌ای هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

800/0